Muntliga uppgifter och redovisning kring minoritetsspråken i Sverige
Betygskriterier:
G-nivå
- Eleven redogör för huvuddragen i utvecklingen av svenska språket, gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige.
VG-nivå
- Eleven exemplifierar olika varianter av det svenska språket som sociolekter, dialekter och stilnivåer samt redogör för minoritetsspråken och deras ställning i Sverige.
Minoritetsspråk Sverige - redovisas som diskussion i helklass, var aktiv!
Samtliga ska göra följande inför diskussion på onsdag
- Kolla på Språkrådet.se och ta reda på hur många språk som talas i Sverige och hur många minoritetsspråk vi har samt vilka de är.
- På vilken grund har dessa valts ut?
- Vad innebär det för språkets talare och för språken att de är officiella?
- Kan vi få nya nationella minoritetsspråk?
- Hur ser det ut i övriga Europa när det gäller minoritetsspråken?
- Kolla på fliken Språkpolitik och forskning och var beredd att resonera och reflektera över detta.
- Kolla på informationsmaterialet som finns på sidan.
Grupp-/paruppgift redovisas i grupp
- Ta reda på varför det är ett minoritetsspråk i Sverige. Var man talar det, hur utbrett det där och se om språket på något vis influerat svenskan.
- Hur är kulturen för de som talar språket? Vem är det som talar det?
- Visa gärna på exempel på språket, var på kartan det ligger osv...Var lagom kreativa.
OBS!! Enbart muntliga redovisningar, inget skall lämnas in. Dock kräver jag att ni själva är aktiva under diskussionerna samt era klasskamraters redovisningar. Var väldigt noga med att kolla på betygskriterierna, vad krävs av dig och vilken nivå vill du lägga dig på? Vilken skillnad är det på godkänd respektive väl godkänd nivå?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar